Aaron-Művek

A buszfotózás egy hiánypótló témáját igyekszem összekötni az igényes szórakoztatással.

Sommerticket 2014 – Graz, kötelező jelleggel

AaronPeto 2015.03.06. 17:30

Graz az az osztrák város, ahova már hosszú ideje szívesen járok vissza. Közel nyolc évvel ezelőtt jártam először a Mura parti városban, ami már akkor annyira megtetszett, hogy amióta elkezdtem a Sommerticketezést, minden évben ellátogattam ide, legalább egy alkalommal. Nem volt ez másképp 2014 nyarán sem.

 Graz 2014 (0)

Az elmúlt években Graz meglátogatása egyet jelentett a kora hajnali keléssel, a Győrből reggel hat óra körül startoló soproni személyvonattal, illetve a határ Sopronnál való átlépésével. Tavaly azonban a Mattersburg és Loipersbach-Schattendorf közötti vonatpótlás vágányzári menetrendje miatt a szokásos útvonal nem játszott. Sebaj, akkor legyen a szokásosnál egy órával későbbi érkezés a stájer fővárosba és megyek Bécsnek az RJ 162/RJ 555 párossal.

Eme terv egyetlen gyenge pontja a Meidling-i átszállás, amire ha minden klappol, van 6 perc. A MÁV viszont úgy döntött kicsit izgalmasabbá teszi az utat, és Győrbe +14-el esett be a Jet, így még ha úgy is számoltam, hogy ha a hegyesi tartózkodáson sikerül lefaragni azt a 3 perc pluszt, ami ezen vonat esetében jelen van, elméletileg akkor is esélytelen a csatlakozás elérése. Illetve mégse, mert Meidlingbe sikerült a +10-es hegyesi kilépés ellenére is -2-vel (!)  koppanni. Ezek szerint az osztrákok nem bízták a véletlenre a 162-es menetvonalát. Meidlingtől Grazig már eseménytelen volt az út.

 Graz 2014 (1)A ködlámpás S431 DT-nél kevés jobb dolog fogadhatott volna a városba érkezvén.

Graz 2014 (2)Kissé viseltesnek tűnő Postbusos Mercedes Turismo, a Graz-Klagenfurt között közlekedő ÖBB Intercitybus viszonylatra kitáblázva.

Graz 2014 (4)Újdonság a HGL háza tájáról, hogy 2014 elején az újonnan érkezett C2G-knek köszönhetően csuklósították a 63-as vonalat is.

Graz 2014 (3)A Watzke is újdonsággal szolgált. Látszik, hogy egy cégcsoport Ricsiékkel...

Egyetlen fotóhelyet néztem ki magamnak az út tervezése előtt, méghozzá az 53-as vonal Stattegg-i végállomását. Mivel a vonal belső végállomása a Hauptbahnhof, adta magát, hogy ott kezdjek. Igaz, első körben végül csak Andritz-ig jutottam.

 Graz 2014 (5)Graz-Andritz, a 228-as pályaszámú Stadler Variobahnnal az 5-ös vonalról.

Graz 2014 (6)A 63-as mellett a 41-es vonalat is csuklósították 2014 elején. Apró érdekesség, hogy a vonalat a Postbus üzemelteti, a HGL pedig nekik alvállalkozik rajta.

Graz 2014 (7)A 35-ös azonosítójú Citaro L az 52-esről a Grazer Straße-n, nem sokkal Andritz előtt.

A következő 53-assal folytattam is tovább az utamat a vonal Stattegg-Fuß der Leber elnevezésű végállomásáig. Erről egyébként annyit érdemes tudni, hogy nagyon, de tényleg nagyon kint van a világ vége után kettővel. A környék cserébe meglehetősen csendes és hangulatos.

 Graz 2014 (8)A 79-es számú Mercedes Citaro immáron úton a Hauptbahnhof felé.

Graz 2014 (9)Íme maga Stategg-Fuß der Leber végállomás, egy C2G-vel. Az 53-ason ottjártamkor egyébként a hat forgalmi számból kettő volt csuklóssal kiadva.

Nagyjából fél órát töltöttem el Statteggben, mire elindultam visszafelé a fenti C2G fedélzetén. A következő hely, amit felfelé jövet kinéztem a Körösistraße volt, ahol az 53-as mellett a 41-es vonal járműveinek megörökítésére is lehetőség nyílik.

 Graz 2014 (10)Körösistraße a Postbusos BD 12828-al a 41-esről.

Graz 2014 (11)Kisvárosi hangulat a Kettengassenél.

Graz 2014 (12)Ismét egy HGL-es C2G a 41-esről. A buszt egyébként egy igencsak szemrevaló fiatal hölgy terelgette. Ausztriában valahogy többen választják a buszvezetői hivatást a hölgyek, sőt, úgy összességében a fiatalság körében, mint itthon.

Ideje bemenni a belvárosba, azon belül pedig a Stadtpark környékére. Részben azért, mert ott jó eséllyel bele lehet futni néhány turistabuszba, részben pedig megnézni az aktuális felhozatalt a Gersin által üzemeltetett 30-as vonalon.

 Graz 2014 (13)A 30-ason semmi extra, csak a szokásos Kutsenits borzalom, itt éppen Sprinter pofával...

Graz 2014 (14)Az Opera mellett a Jandrisevits eme Volvo 9700-asa, valamint a Five Stars állagába tartozó MTL-700-as pihent.

Következő fotó helynek az Opera másik oldalán található Kaiser-Josef-Platz-ot foglaltam el.

 Graz 2014 (15)Hogy legyen egy kis villamos is...

Graz 2014 (16)BD 13115 című Postbusos MAN Lion's Regio L a Weiz felé közlekedő 221-es vonalról.

Graz 2014 (17)Szokás szerint a 30-as vonal másik kocsija is egy Kutsenits volt.

Graz 2014 (18)Egy Citaro L ellen irányból a 31-es vonalról. 2014 ősze óta már nem csak ezek a "nyóclábú" Mercik, hanem csuklósok is közlekednek a vonalon.

Az Operától csak egy köpésre van a város központi tömegközlekedési csomópontja, a Jakominiplatz. Fotózási szempontból nem egyszerű a hely, a rengeteg össze-vissza bóklászó gyalogos és Critcal Mass fanatikusok miatt. Az induló kocsi állások közül egyedül az elővárosi vonalakét lehet fotózni úgy-ahogy anélkül, hogy rövid időn belül infarktust kapjon az ember a sok fotobomber miatt.

Graz 2014 (19)A Matzer Busreisen hibrid Volvo 7700-asa az 510-es vonalról. 

Graz 2014 (20)Ez már a Radetzkystraße, egy a Jakominipaltz felé igyekvő Citaro G-vel a 34E-ről. 2013-ban még a C2G-ket kellett keresni a városban, tavaly meg már ezeket. Csuklós Citaroból pedig tudtommal még nem selejteztek egyet se.

A következő úti cél minden Graz-i túra egy másik kötelező helyszíne, a Don Bosco környéke.

 Graz 2014 (21)Wilkommen bei Don Bosco, egy teljes reklámos C2G-vel. Merész :)

Graz 2014 (22)Alul buszmegálló, felül S-Bahn megálló, avagy így néz ki egy tökéletes átszállási pont a buszok és vonatok között.

Graz 2014 (23)Az igazi kis King-Long, vigyorgó LED-sorral.

Graz 2014 (24)

Graz 2014 (25)MAN Lion's City a Grünerbus által üzemeltetett 681-es vonalról.

Graz 2014 (26)Ritka pillanatok egyike, amikor gond nélkül keresztül lehet fotózni a Karnter Straße-n.

Szokás szerint repült az idő, nagyjából ekkor kezdtem el sajnálni az alternatív útvonal miatti mínusz egy órát is. A főpályaudvarhoz való indulás előtt azonban még jutott egy kis idő a Radetzkybrücke belvárosi oldalán való fotózáshoz is.

 Graz 2014 (27)Csak nem egy leendő Vasi Volános ÉNyKK-s járművet látunk a képen? :)

Graz 2014 (28)A Gruber is beköszönt egy Integro L-el.

Graz 2014 (29)153-as számú C2G a 40-es vonalról.

A Radetzkybrücke után aztán már mentem is a főpályaudvarhoz, hátha ott is lesz még valami érdekes az indulás előtt.

 Graz 2014 (30)Gruberes Setra S 419 UL-GT, a flottaszínükben pompázva. Jók ezek a színátmenetes tükrök.

Graz 2014 (31)Csuklós C2-esre bőven láttunk példát a nap folyamán, de szólóra már nem igazán. Ennek az egyik oka, hogy ekkor még csak kettő volt belőle Grazban, a másik pedig, hogy azok is a város általam bejárt részének ellentétes oldalán jártak ekkor.

A főpályaudvartól aztán már Bécs felé indultam tovább a helyből induló RJ 751-es fedélzetén, ahonnan már csak egy bő másfél óra hosszúságú út várt rám Győrig.

Graz tehát ennyi lett volna 2014-ben. Nem ezen a túrán váltottam meg a világot új fotóhelyek felkutatásával, de az új flotta megörökítésére, illetve a számomra hamisíthatatlan helyi hangulat magamba szippantására tökéletes volt ez a kirándulás. Idén pedig újra támadok, mert mint írtam a bejegyzés elején, Graz meglátogatása minden év Sommerticketezésének egy elengedhetetlen vele járója.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aaron-muvek.blog.hu/api/trackback/id/tr197245831

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.