Aaron-Művek

A buszfotózás egy hiánypótló témáját igyekszem összekötni az igényes szórakoztatással.

Úton a Dunakanyar felé

AaronPeto 2017.05.26. 18:04

Előre leszögezem, nem a magyarországi, hanem az osztrák Dunakanyarban és környékén tett látogatásról lesz majd itt szó. Előtte viszont még alaposan körül néztem a St. Pölten – Herzogenburg – Krems an der Donau vonalon, végig járva a vasúti és a buszközlekedés nyújtotta lehetőségeket.

kép (0)

A nap a régi Westbahn mentén található Böheimkirchen-ben kezdődik, innen indul a környék vasút által nem érintett településeit kiszolgáló két buszvonal. Az ezeken dolgozó buszok a reggeli csúcs utáni holtidőszakban látogatnak el a St. Pölten-i telephelyre, ekkor a távolabbi falvak számára is átszállás nélküli eljutási lehetőséget biztosítva a tartományi főváros felé.

kép (1)A 1566-os vonalon kisebb meglepetésként ért ez a St. Pölten-i helyi járatokról ismerős EEV-s C2-es.

Innen a St. Pölten-hez tartozó Pottenbrunn felé folytattam utamat, azon belül pedig a városrész egy különálló részén található vasútállomását céloztam meg. Itt végállomásozik a helyi 7-es számú, az N-BUS Gmbh által üzemeltett helyi járat. A buszforduló csupán néhány lépésnyire van a peronokhoz vezető aluljáró kijáratától, így a buszról leszállva könnyen és gyorsan elérhetőek a vonatok. Egyetlen apró szépséghibája van a dolognak, hogy a Bécs felé közlekedő vonat indulása után 4 perccel ér csak ki a helyi járat. Sőt, a Bécs felől érkező vonatok esetében is ugyan ez a helyzet, akkor is érkezés előtt 4 perccel indul el az autóbusz. Szeptembertől, ha minden igaz új helyi járatos hálózat illetve menetrend lesz majd a városban, talán akkor talán ehhez is hozzányúlnak.

 kép (2)Indulás után az N-BUS egyetlen Lion's City-je.

A Pottenbrunn mellett található Unterradlberg szintén St. Pöltenhez tartozik. Ide a 4-es helyi járat egy indulásáért, és egy Krems an der Donau-ig közlekedő személyvonatért jöttem ki. Ezek közül most a buszt mutatom be.

kép (3)Szeptembertől ezekkel a Postbus-os CNG-s Citarokkal biztosan nem találkozhatunk már a város helyi járatain.

Hamarosan érkezik az ellenvonat, melynek meglövését Statzendorf határában terveztem.

kép (4)Horn - St. Pölten viszonylatú személyvonat Statzendorf után.

kép (5)Egy jó 10 perccel a személyvonat után pedig jött a reggeli/délelőtti tolatós.

A tolatós egy kicsit később indult mint terveztem, ennek köszönhetően pedig buktam a következő kiszemelt vonatot, egy S40-est Traismauer határában. Gond egy szál se, a CityJet-ek még meglesznek egy darabig, és így legalább nyugodtan áttérek a Krems an der Donau-hoz tartozó Hollenburgba. Ide az 547-es vonal egy Krems és Sieghartskirchen közötti indulását szemeltem ki. Ide egy új, teljesen fehér, vagy jobb esetben VOR-Regios fényezésű Iveco Crossway LE-t vártam, de aztán szerencsére nem az jött.

kép (6)Sokkal jobb mint egy Crossway LE. :)

Haladunk is tovább, Mautern an der Donau szélén rövidesen érkezik a következő fotóalany a WL2 jelzésű vonalról. Az osztrák Dunakanyar, a Wachau környékén összesen nyolc WL jelzésű vonal közlekedik. Ezek között akad olyan, ami csak 8 utas szállítására alkalmas kisbuszokkal közlekedik, ezek többnyire csak hétvégén, vagy még esetleg a nyári tanszünetben hétköznapokon is, közlekednek. Van továbbá két normál busszal kiadott, és mindennap közlekedő viszonylat is, a WL1, és a WL2. Előbbiről majd később, utóbbiról pedig annyit érdemes tudni, hogy a Postbus üzemelteti, hétköznapokon nagyjából, hétvégén pedig pontosan két óránként nyújt eljutási lehetőséget Krems és Melk között, a Duna jobb oldalán.

kép (7)A WL2-re már Crossway LE jutott, de legalább ez se hófehér. A képen látható busz egyébként alig pár hónapos, és az idei, a Pöggstall-i kastélyban megrendezett Alsó-Ausztriai Tartományi Kiállítást reklámozza magán.

Mindeközben szépen lassan elindultak a dél környéki iskolás járatokat kiszolgáló buszok is, ami azt jelentette, hogy néhány perc különbséggel két járat is elhagyja kelet felé Mautern-t. A település szélén rögtön adott is volt egy jó kis napos-ajtós fotóhely, bár ezzel volt egy egészen apró kicsi probléma, mivel hogy az katonasági területen feküdt. Így a tájfotóból végül falufotó lett Palt fő utcáján.

kép (8)Az 547-es, és a képen is látható 1415-ös aktuális indulására is Lion's Regio jutott.

Palt szélén egy vízisikló társaságában még egy gyors vasútfotó az éppen aktuális személyvonatról, majd irány tovább Nußdorf/Traisen határába, ahová hamarosan érkezik az aktuális St. Pölten - Traismauer buszjárat.

kép (9)Nußdorf-nál egy újabb MAN Lion's Regio-val bővült a gyűjtemény. Bánni egyáltalán nem bánom, mert egy-két éven belül ezek is el fognak tűnni a környékről.

A következő két órát Paudorf és Meidling im Tal térségében töltöttem, elsősorban vasútfotózással. A félidő előtti hosszabb vonatmentes időszakban viszont pont érkezett egy buszjárat is, méghozzá nem is akármivel.

kép (10)A nap fogása Paudorf szűk főutcájánŐszintén szólva nem gondoltam volna, hogy 2017-ben még Postbus-os ÜL MAN-t fogok fotózni valahol. Ráadásként pedig még hiányzó is volt.

Vasutazzunk egy kicsit. St. Pölten és Krems között alapesetben óránként követik egymást a vonatok, tanítási napokon délután néhány sűrítő vonattal. A vonalon egyébként többségében Jenbacher motorvonatokkal találkozhatunk.

 kép (11)Horn felé közlekedő személyvonat Meidling im Tal-nál.

A következő lőállást Paudorf szélén foglaltam el.

 kép (12)A csúcsidei sűrítőket leszámítva hétköznapokon a csak Krems és St. Pölten között közlekedő személyvonatokat többnyire egy Herkulessel vontatott emeletes ingával adják ki.

Az itinerben egy hosszabb szünet következett, melyet kihasználva némi travel reményében felnéztem a közelben található Göttweigi apátsághoz.

 kép (13)Hopp egy 515-ös Setra a Melk-i Zwölfer Reisen-től.

kép (14)Négy szintén Zwölfer-es, de a Viking-nek dolgozó autóbusz pedig éppen ottjártamkor indult tovább az apátságtól.

Ideje meglátogatni a Dunakanyart, vagyis a Wachau-t, ezzel együtt pedig eljött az ideje bemutatni a Duna bal oldalának Melk, Emmersdorf és Krems közötti tömegközlekedését. A bal parton az alapjárat a Krems és Melk között minden nap többnyire óránként közlekedő WL1 jelzésű buszvonal. A vonalon három szolgáltató, a Postbus, a Pichelbauer Resien és a Zuklinbus járműveivel találkozhatunk. Ezen felül hétvégén és ünnepnapokon áprilistól október végéig, hétköznap pedig június elejétől szeptember végéig közlekedik a WL1A jelzésű vonal, naponta két járatpár képében. Ez a vonal Kremstől egészen a Felső-Ausztriában található Grein-ig elmegy, és különlegessége, hogy a buszok mögé akasztott utánfutókon kerékpár szállítására is lehetőség van.

A bal parton a buszok mellett az év egy részében vonattal is lehetőség van utazni. Hétvégén és ünnepnapokon április közepétől, hétköznapokon pedig a nyári tanszünet kezdetétől szeptember végéig járnak a NÖVOG aranyszínű vonatai Krems és Emmersdorf között.

Lévén, hogy én május vége felé egy egyszerű hétköznap kerestem fel a térséget, a vasútról, valamint a kerékpárszállító buszokról kép most sajnos nem lesz. Helyettük viszont érkezik egy sima WL1 Spitzből, továbbá egy hozzá csatlakozó helyközi járat.

 kép (15)A Zwettl-i Pichelbauer egy Crossway LE-vel képviseltette magát a WL1-en.

kép (16)A WL1 érkezése után azonnal indult is az aktuális 1444-es Pöggstall felé. A vonal a Postbus felségterülete. 

Innen gyorsan szaladtam is tovább a következő kiszemeltemhez, egy Maria Laach - Melk viszonylatú helyközi járathoz. A közelmúltban Melkből látott fényképek alapján ide egy Sandquarz Irisbus Crossway LE-t vártam.

 kép (17)A Sandquarz stimmel, a típus már kevésbé. De ez továbbra sem baj. :)

A közeli Emmersdorf an der Donau viszont egy kissé megszívatott. Pontosabban a falu főútján való munkálatok, ami miatt a kinézett fotóhelyet sikerült bebukni, a Duna híd rámpája viszont végül valamelyest megmentette a helyzetet.

 kép (18)A korábban látott Pichelbauer-es Irisbus itt már Krems felé haladván.

Az Emmersdorf és Melk közötti Duna hidat más alternatíva híján az összes folyón átkelő helyközi járat érinti, Melkbe viszont már több útvonalon mennek be. Most a WL1 által is használt 1-es főút bevezető szakaszánál táboroztam le.

 kép (19)Az 1-es főúton megy be Melkbe a tartományi kiállításhoz közlekedő buszvonal is. A vonal hétköznapokon két óránként, hétvégén és ünnepnapokon pedig óránként jár.

kép (20)Ugyan kívülről nem sok minden utalt rá, de a következő WL1-est a ZuklinBus ezen Integro-ja csinálta. Volt a vonalon egy Citaro LE is tőlük, a kijelző azon se működött, viszont ott legalább volt egy A4-es papírra nyomtatott viszonylatszám a szélvédő mögé berakva.

Az itinerben ekkora már csak egyetlen pont maradt hátra, addig viszont még úgy éreztem bőségesen van időm. Éppen ezért gondoltam átnézek még Pöchlarnba, amivel viszont sikerült olyannyira elszámolnom magamat, hogy már ha akartam volna sem értem volna vissza az utolsó napirendi pontomhoz. Helyette viszont a település szélén még beesett egy igazi csemege.

 kép (21)Ex. PostAuto-s Neoplan a Grein-i Ganzberger Reisentől, az NG1-es vonalról.

A Wachauban közlekedő WL1 és WL2 kivételével eddigre nagyjából el is fogytak a környéken helyközi buszjáratok, így a járműfotózás erre a napra itt be is fejeződött.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://aaron-muvek.blog.hu/api/trackback/id/tr4512542861

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gabesz919_II 2018.07.09. 17:25:40

Lesz majd új blogbejegyzés?

AaronPeto 2018.07.09. 18:36:54

@gabesz919_II: Van néhány különböző készültségű szinten lévő irományom, de haladni nem nagyon haladok velük. Tervben van ezek befejezése, de hogy ez mikor lesz, arra nem tudok válaszolni. Addig esetleg a facebook oldalamat tudom javasolni, ahová majdnem napi szinten kikerül egy-egy kép, többnire a legfrissebb túrákról:
www.facebook.com/aaronmuvek/