Aaron-Művek

Járműfotózás és ezzel kapcsolatos fotótúrák bemutatása Közép-Európából.

A Schweinbarther Kreuz végnapjai

AaronPeto 2019.12.04. 17:34

Közeleg az idei menetrendváltás, ami számos fejlesztés mellett ezalkalommal vonalbezárásokkal is jár Ausztriában. December 15.-től ugyanis megszünteti a személyvonati forgalmat az ÖBB a Bécs közelében található, 912-es menetrendi mezőben található Ganserndorf – Groß-Schweinbarth (– Bad Pirawarth) – Obersdorf viszonylaton.

SKV (0)

 

Maga a bezárás ténye engem nem igazán lepett meg, bár korábban én csak a rövid, Groß-Schweinbarth – Bad Pirawarth szakasz felhagyásáról hallottam. Az utasszámok ismeretében viszont már nem annyira meglepő a döntés. A teljes hálózaton a munkanapi átlag utasok száma mindössze 700 fő. Önmagában ugyan nem hangzik ez olyan vészesen alacsonynak, viszont erre az utasmennyiségre napi közel 70 vonat jut, ami már egy kissé árnyalja a képet. A vasútvonalakat egyébként két új, már szeptember eleje óta közlekedő buszvonallal váltják ki, a vasútvonal mellett ezekről is lesz itt néhány kép némi szöveggel hamarosan.

Előtte azonban egy pillanatra megállunk Marchegg-ben, ott kezdődött ugyanis eme fotótúra lényegi része. A kb. 3000 fős lakosságú, az osztrák-szlovák határon fekvő településen, ami egyébként egy kisebb vasúti csomópont is egyben, munkanapokon helyi járat is közlekedik. Ennek a vonalnak a számomra legérdekesebb része az üzemeltetője. Míg a környék helyközi vonalain, melyek közül mindössze egy érinti magát Marchegget, a Dr. Richard az üzemeltető, addig a helyi járaton a Blaguss szolgáltat, úgy, hogy a cégnek egyébként bármilyen legközelebbi vonala nagyjából 20-25 km-re található innen.

SKV (1)Egy C2-esnyi Bécs a szlovák határ mellett. 

Ganserndorf felé haladunk tovább, fotótéma híján közbenső megálló nélkül érkeztem a település szélére. Itt aztán a Ganserndorf – Mistelbach mellékvonal, tehát a Schweinbarther Kreuz ide vezető ága, és a helyi buszgarázs közelében vártam a következő fotóalanyt.

SKV (2) 

Csak egy Crossway LE, mondhatni semmi érdekes, csupán több száz másik ilyen közlekedik Alsó-Ausztriában. Csakhogy a képen látható Dr. Richard-os példány már a másodvirágzását éli Ganserndorf környékén. Mint azt az előző postomban is említettem vala, mostanában a helyi közlekedési szövetség, a VOR a 8+2 évre kötött szolgáltatási szerződésekben megköveteli, hogy félidőnél új kocsikkal cseréljék le az addig használtakat. Korábban ez a Crossway is erre a sorsra jutott, a cégnek viszont pont kapóra jött, hogy a szeptemberben indult, a vasútvonalat kiváltó vonalak esetében nem volt új járművekre vonatkozó kitétel. Egyedül az LE kivitel és az aktuális VOR Regio dizájn volt feltételként szabva.

Néhány mondat a megszűnő vasútvonalat kiváltó két buszvonalról. Az üzemeltetőn és a járműveken kívül a közös pont nagyjából annyi, hogy mindegyik Ganserndorfból indul, és Raggendorf érintésével érik el a másik végpontjukat. Az 530-as a Ganserndorf – Matzen – Raggendorf – Auersthal – Bockfließ – Wolkersdorf útvonalon közlekedik, hétköznap egész nap 30 perces, hétvégén órás ütemben. Az 535-ös Ganserndorfot többek között Reyersdorf, Raggendorf és Groß-Schweinbarth érintésével köti össze Kollnbrunnal, a hét minden napján egész napos órás ütemben. A két vonalnak köszönhetően egyébként szeptember óta a korábbiakhoz képest jóval többször közlekedik menetrend szerinti autóbusz az érintett településeken, melyek közül néhányban a lakosság hangot is adott nem tetszésüknek, sőt, volt amikor állítólag akadályoztatni is próbálták a buszok közlekedését. Az már valószínűleg nem zavarja a tisztelt lakóközösséget, amikor egy-egy teherautó átdübörög a falun, vagy amikor a Jenbacher minden alkalommal háromszor kürtöl, mielőtt biztosítatlan vasúti átjáróhoz érkezik. Amiből egyébként elég sok található a környéken.

Mielőtt azonban a gondolatmenetem túlságosan elkalandozna, irány át az L11-es út Ganserndorf és Prottes közötti vasúti átjárójához.

SKV (3)Általában szólóban közlekednek a motorkocsik a vonalon, de a reggeli csúcs végén, gépmenet spórolás céljából előfordul csatolt szerelvény is.

Ganserndorf felé hétköznap délelőtt egy lyuk tátong az órás ütemben, így a következő vonatig át kellett települjek Bockfließ szélére.

SKV (4)Bockfließ megállóhelyet hagyja mag mögött a 011-es Jenbacher. A megállóhelyen rugós váltók segítségével keresztezési lehetőség is van, ennek köszönhetően tudták anno bevezetni a csúcsidei félórás ütemet Groß-Schweinbarth és Obersdorf között. 

A következő néhány órát az Auersthal Prottes Groß-Schweinbarth háromszögben terveztem eltölteni. Táj szempontjából a vasút ezen települések közötti szakasza a vonal(ak) szerintem leglátványosabb része, mely itt dombok, szőlőtőkék és olajkutak között kanyarog. Ugyanez elmondható a környező közutakról is, az előző vonat ellenirányú párja utáni vonatmentes időben az új buszos vonalhálózaton közlekedő járművek nyújtottak kiváló fotótémát.

SKV (5)530-as Raggendorf Markt vasúti megállóhelynél. A vasutat kiváltó buszok Obersdorf vasúti megállóhelyét nem érintik, helyette a szomszédos Wokersdorf vasútállomásánál végállomásoznak.

SKV (6)Az ellenirányt párszáz méterrel arrébb vártam meg.

Matzen településre több minden is fel volt írva az itinerbe. Elsőként a vasútra volt egy kiszemelt helyem, majd egy nem VOR Regio-s helyközi járat következett. Vagyis csak volna, mert a település központjában épp belefutottam egy különjáratba.

SKV (7) 

És akkor némi infó a járműről: két társával együtt idén augusztusban állt forgalomba a Waidhofen an der Thaya központú Frank Reisennél. A buszok reggel bejönnek Bécsbe a cseh határ melletti Litschau-ból, majd délután/este felé visszamennek. A köztes időszakban vagy valahol a város egyik parkolójában ácsorognak, vagy pedig rövidebb különjáratos megbízásokat teljesítenek velük, jelen esetben például 65 kisiskolást hoztak velük Bécsből.

Mikor megálltam fotózni a járművet, pikk-pakk előkerült a vezetője is a buszból. Érdeklődött a fotózás mibenléte felől, majd szóba elegyedtünk, miközben büszkén körbe mutatta a jármű minden szegletét. Felszereltségben csupán annyiban különbözött a különjáratos típustársaitól, hogy a kb. 20 centivel szélesebb kettesajtóval szerelték, ami előtt van két darab kerekesszék elhelyezésére alkalmas hely, illetve, hogy nincs benne konyha. Ennek ellenére hétvégén adott esetben ezzel is eljárnak már most egész napos, vagy akár hétvégés különjáratra. Ha pedig betölti a négyéves kort a jármű, akkor kerül majd bele konyha, plusz néhány ülés a kerekesszékes helyekre, átmatricázzák, majd megy a különjáratos flottába. Furcsa sorrend, inkább az ellenkezője az elterjedtebb…

A jó félórányi cimbizés és négy emiatt bebukott fotó után még a kolléga köszönte meg a beszélgetési lehetőséget, majd az ő útja Bécs, az enyém pedig Raggendorf felé vezetett. Pontosabban annak az észak-keleti szélén lévő Raggendorf megállóhelytől kb. kétszáz méterre.

SKV (8)A távolban már Groß-Schweinbarth házai látszódnak. 

A falu másik oldalán, Raggendorf Markt megállóhelynél vártam a következő fotóalanyokat.

SKV (9)Elsőként egy újabb Crossway LE érkezett az 530-asról. 

Raggendorf Markt megállóhely egyébként a település dél-nyugati részén található, és az egykori Bécs széléről, Stammersdorfból induló, ma már csak, illetve még Obersdorf-tól üzemelő Stammersdorfer Lokalbahn részeként. Az Obersdorf és Groß-Schweinbarth közötti szakaszon egyébként munkanap csúcsban fél óránként követik egymást a vonatok, tehát nem mondhatni, hogy alibimenetrend előzné meg a bezárást.

SKV (10)Az első délutáni Groß-Schweinbarth - Obersdorf sűrítő vonat érkezik Raggendorf Markt megállóhelyhez. 

Hamarosan bent a településen több, egymás után néhány perccel érkező klasszikus, vagyis nem a vasutat helyettesítő helyközi vonal is várható volt. Az ezeken közlekedő járművek képében megtestesült a Dr. Richard környékbeli kocsikiadásának fő jellemzője, vagyis hogy éppen az jön rajta, ami jut.

SKV (11)Bécs felé ez a Setra S415 NF ment a 495-ösön. Ez még így rendben is van erre a feladatra.

SKV (12)A Matzen-Mistelbach járatra viszont már ez a nem kimondottan helyközi kivitelű S415 GT-HD jutott. Utastájékoztatás, minek az? 

A következő úti cél Groß-Schweinbarth vasútállomás. Ez a vonal legkomolyabb állomása, dél felől itt találkozik ugyanis egymással az Obersdorf (korábban ugye Stammersdorf) és a Ganserndorf felől érkező vasútvonal.

SKV (13)Groß-Schweinbarth vasútállomás, a hamarosan Obersdorf felé induló motorkocsival. 

SKV (14)Az állomás déli oldalán párszáz méter hosszan egymás mellett futnak a két idevezető vasútvonal vágányai. A közelebbi Obersdorf felé vezet, melyből kifolyólag a képen látható motorkocsi Ganserndorf felé indult.

A két vasútvonal Groß-Schweinbart-ból észak felé, Bad Pirawarth felé közös vágányon halad, majd ott vállnak ismételten széjjel. Innen 1988-ig a Stammersdorfer Lokalbahn Dobermannsdorf-ig, a Ganserndorf-Mistelbach Lokalbahn pedig, mint ahogy a neve is utal rá egészen Mistelbach-ig, majd 2004-ig Gaweinstal-ig vezetett.

2004 óta a vonalak „északi” szakaszán már csak Bad Pirawarth állomásig van személyforgalom, az is csupán hétköznap csúcsidőben, órás ütemben.

SKV (15)Bad Pirawarth felől érkezik Groß-Schweinbarth északi bejáratához a 019-es Jenbacher.

A nap még hátralévő szakaszát a vonal Obersdorf-i végpontjának közelében terveztem eltölteni, elsőként a végállomást látogattam meg.

SKV (16)A vonal egy rövid peronban, és egy ütközőbakban végzi Obersdorfnál. Rá merőlegesen és egy töltésen fut a Bécs és a cseh határnál fekvő Laa an der Thaya között fekvő Laaer Ostbahn, mellyel így szintbeli kapcsolata nincs a Stammersdorfer Lokalbahnnak.

SKV (17)A Laaer Ostbahnon csúcsidőben negyedóránként közlekednek a személyvonatok, zömében már Siemens Desiro ML motorvonatokkal.

A november végi nap és a délutánra befelhősödött időjárás együttese nem sok hasznosan eltölthető idővel kecsegtetett már, így az utolsó fényekbe kapaszkodva már csak Pillichsdorf megállóhelyének környékén tevékenykedtem.

SKV (18)Obersdorf felé hagyja maga mögött Pillichsdorf megállóhelyét az ismét szerephez jutó 019-es Jenbacher.

SKV (19)Fél órával később a 015-ös motorkocsi érkezett.

Hogy mi lesz a személyforgalom most decemberi megszüntetésével a vonalon, az számomra még nem teljesen ismert. Akadtak jelentkezők a vonal további üzemeltetésére, de annak drága mivolta miatt egyelőre nem született megállapodás. Egy néhány héttel ezelőtt olvasott cikkben a GKB-ról (Graz-Köflacher-Bahn) írtak, mint potenciális későbbi üzemeltető, de hogy ez még egy függőben lévő ügy, vagy már ők is visszakoztak-e, azt nem tudom. Mindemellett olvastam olyan tervekről is, hogy a vágányokat felszedik, azok helyére meg kerékpárutat húznak. Bármit hozhat tehát még a jövő. Egyelőre viszont biztosnak csak az mondható, hogy az ÖBB december 15.-én már nem fog itt vonatokat közlekedtetni. Én pedig a magam részéről ezzel a bejegyzéssel búcsúzok a Schweinbarther Kreuz ÖBB-s vonataitól.

SKV (20)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aaron-muvek.blog.hu/api/trackback/id/tr3915338196

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása