Aaron-Művek

Járműfotózás és ezzel kapcsolatos fotótúrák bemutatása Közép-Európából.

Sommerticket 2014 – Zeawas Vorarlberg

AaronPeto 2014.07.24. 20:30

Szépen lassan megérkezett a nyár, és ezzel együtt június legvégén elkezdődött az idei Sommertiket érvényességének időszaka is. Az előző évhez hasonlóan idén is szerettem volna minél többet kihozni az első hétből, lévén, hogy ilyenkor bizonyos tartományokban még tart az iskolaidőszak. Így hát az évad előzetes várakozások szerinti legnagyobb dobását, Vorarlberg tartomány meglátogatását is ekkorra időzítettem. Végül olyannyira sikerült jól kalkulálnom, hogy az oda útra még nem is volt érvényes a Sommerticket…

 Zeawas Vorarlberg (0)

Az idei évtől ugyanis ismét van néhány változás. Ahogy azt már tavaly is megszokhattuk, továbbra is csak ÖBB-s jegypénztárakban, és jegy automatáknál kapható a jegy (illetve Sopronban a nemzetközi pénztárban), és szükséges hozzá egy 26 év alatti VorteilsCard is. Szűkítettek viszont egy kicsit az érvényességi időszakon. Eddig a bécsi tanév végét követő hétvégén már lehetett használni a bérletet, míg idén csak az utána következő hét hétfőjétől kezdődően. Emellett az idei évtől már nem érvényes a jegy az EN vonatkora, cserébe viszont hétköznapokon a szokásos reggel 8 órától már nem éjfélig, hanem a következő nap hajnali 3-ig lehet használni az ÖBB járatait. Hétvégén és ünnepnapokon időbeli korlátozás továbbra sincs.

Az Vorarlberg felé való utazásom napját sikerült még az érvényességi időszak előtti vasárnapra belőnöm a szervezés során. Ugyan nem örültem a költségeket így egy kissé megdobó fejleménynek, de a terveimen nem változtattam, az oda útra a tervezetthez hasonlóan az RJ 162-est vettem igénybe. Győrből egyenesen Bludenz-ig repültem az ÖBB elit vonatával, ahol miután megvettem egy egész tartományra szóló hetijegyet, átszálltam a rögtön a Railjet után induló Talenttel kiadott S-Bahn-ra. Nem sokkal ezután aztán meg is érkeztem Frastanzba, ahol a szállásom volt. Ennek elfoglalása után viszont nem indultam el körülnézni a tágabb érelemben vett környéken, mivel a Salzburg óta szakadt az eső.  Emiatt végül az elkövetkező napokra való rápihenés mellett döntöttem.

 Zeawas Vorarlberg (1)Este, miután az utolsó menetrend szerinti busz elhagyta a települést, elállt az eső. Ezt kihasználva legalább sétáltam egy kicsit a településen és belefutottam ebbe a Rufbusba. Üzemzárás után az efféle kisbuszokkal lehet még eljutni A-ból B-be.

Az első nap tehát jóformán nem volt semmi, foglalkozzunk inkább az azután történtekkel. Másnap korán terveztem nekilendülni a tartomány feltérképezésének, így a hajnali negyed 10 körül Frastanzból induló 73-as busszal útnak is indultam Feldkirch felé.

 Zeawas Vorarlberg (2)Egy Postbusos Citaro a 72-es vonalról. A busz Frastanz vasútállomásától indult Nenzing felé, majd az ottani célállomást elérve rögtön tovább is indul Bludenzbe, már a 76-os vonalon. Ezért van két viszonylat is kiírva a kijelzőre.

Feldkirch Ausztria legnyugatibb, és Vorarlberg tartomány második legnagyobb városa, Svájc és Liechtenstein határai közelében fekszik. A városban kiterjedt, és sűrű buszhálózat üzemel, hétköznap többnyire átlagosan 15-30 perces követéssel, amelyet a RegioBus Rheintal GmbH alá tartozó NiggBus GmbH üzemeltet. A helyi járatok mellett a Landbusok (errefelé így hívják az elővárosi/helyközi buszokat) is igénybe vehetőek városon belüli utazási célzattal, így a város legtöbb pontján a nagyvárosokat is megszégyenítő sűrűséggel közlekednek az autóbuszok. Két fő tömegközlekedési csomópont van a városban, az egyik teljesen meglepő módon a vasútállomás mellett kapott helyet, míg a másik a belvárosban található Katzenturm lábánál található. Utóbbinak egyébként találó módon a Busplatz nevet adták.

Zeawas Vorarlberg (3)Egy C2-es Citaro a NiggBustól, az 1-es vonalon. Az 1-es és 2-es viszonylat egyébként két, egymással ellentétes irányú körjárat.

Zeawas Vorarlberg (4)Feldkirch több Liechtenstein-i visznylatnak is a végállomása. A 11-es és 14-es vonalak járnak a leggyakrabban, ezeken többnyire csuklós kocsikkal lehet találkozni. Kivételek persze akadnak.

Zeawas Vorarlberg (5)Faceliftes Citaro is akad a NiggBusnál, nem is kevés. Itt éppen az FK BUS 16 rendszámú kocsit láthatjuk, az 5-ös vonalról.

Zeawas Vorarlberg (6)Ez a Postbusos Lion's City az LKH, vagyis a tartományi kórház felől érkezett rezsiben a Busplatzhoz. Vorarlbergben egyébként az elővárosban használt buszok nagy része városi kialakítású. Nem csak a három, illetve a négy ajtó, hanem az utastér városias kialakítása miatt is. A sűrű utascsere és az egész tartományban való összajtózás miatt szükség is van rá.

A Busplatz megtekintődött, ideje felkeresni a vasútállomást, egyrészt fotózási célzattal, másrészt megnézni, hogy van-e ott valami vonalhálózati térkép. Csak mert előzetesen azt nem igazán kerestem…

 Zeawas Vorarlberg (7)A vasútállomásnál vonalhálózati térképet nem, de egy csuklós Citarót sikerült találni a 11-es transzkontinentális vonalról. Alig másfél órás menetideje alatt a vonal összesen három ország területét érinti (Ausztria, Liechtenstein, Svájc).

Rövid állomási tartózkodás után kitaláltam, hogy a 4-esen éppen begördülő Citaróval elnézek Nofelsbe. Eredetileg még ott néztem ki a szállásomat, csak aztán valaki megelőzött. De segáz, mert ettől függetlenül oda asszem, mindenféleképpen érdemes lehet elnézni.

 Zeawas Vorarlberg (8)Feldkirch-Nofels, Rheinstraße,az FK BUS 11-el, amint az a Rajna partján fekvő Bangs felől érkezik. A háttérben látható hegyek egyébként már Svájcban vannak, mellettem/mögöttem néhány száz méterre pedig már Liechtenstein határa húzódik.

Zeawas Vorarlberg (9)Nofels egyébként az a tipikus, nyugis, kertes házas övezet. A buszok által is használt Rheinstraße a városrész egyik legfontosabb útja, amely egyébként a svájci Lienzbe vezet.

Zeawas Vorarlberg (10)Az imént látott C2-es már visszafelé irányban. Eredetileg a mező közepéről akartam kilőni, de a térdig érő növényzet az előző napi, illetve a reggeli esőtől még meglehetősen vizes volt, így erről a szándékomról inkább lemondtam.

Nofels hangulatos hely, de a forgalom túl kicsi ahhoz, hogy túl sokáig ott időzzünk. Így a következő busszal visszamentem a vasútállomáshoz.

 Zeawas Vorarlberg (11)Mint ahogy azt korábban már említettem a Liechtenstein felől bejáró vonalakon néhány kivétellel szinte csak csuklósok közlekednek. Nos, íme a kivételek egynegyede, ugyanis a Postauto helyi üzemének van négy darab Lion's City LL-je. Eredetileg legalább egy ilyet szerettem volna fotózni, mely mint ahogy azt a mellékelt ábra mutatja, elég hamar összejött.

Zeawas Vorarlberg (12)Feldkirch helyi járatos buszai egyébként rendszerint a vasútállomásnál állnak ki pihenőre. Mivel azonban a legtöbb viszonylat a Katzenturmtól indul ez a következőképpen zajlik. A busz mielőtt megérkezne az ottani megállóba, vagy átszerel a következő viszonylatra, vagy pedig csak a szám tűnik el, és marad a Bahnhof felirat a járművön. Ez a megoldás azért is jó, mert a Katzenturm Bahnhof viszonylaton két különböző vonal egyidejű indulását egy kocsival meg lehet oldani. Például megérkezik az autó Bangs felől a 4-es vonalon, de a központ előtt már átírja a kijelzőit a forda szerinti következő járatára, mondjuk 2-esre, és a Katzenturmtól már úgy közlekedik tovább. Logikus, nem?

Feldkirchből egyenlőre ennyi elég is, lassan irány a tartomány legnagyobb városa, Dornbirn. A vasúti kínálat Vorarlberg ezen részén többnyire kimerül a félóránként járó, és többnyire Talenttel kiadott S-Bahn-okban, de szerencsére pont jött egy Münster (Westfahlen) felé közlekedő ÖBB-s EC.

Dornbirnban aztán adta magát, hogy elsőként a vasútállomásnál álljak neki a fotózásnak.

 Zeawas Vorarlberg (13)Dornbirn helyi járatos buszai piros színben pompáznak. A helyis állomány nagy részét ilyen Solaris Urbino 10-esek alkotják, melyeket a Postbus illetve a RhombergBus üzemeltet.

Zeawas Vorarlberg (15)Dornbirn környékén már hagyományos, helyközi kivitelű buszokkal is lehet találkozni. Ezek a hegyi falvak felé közlekednek.

Zeawas Vorarlberg (14)Mivel a tároló közvetlenül az egyes vágány peronja mellett található, kis szerencsével vasút+busz együttállás is fotózható.

Zeawas Vorarlberg (16)BD 13377 érkezik a városközpont felől a vasútállomáshoz.

Zeawas Vorarlberg (17)BD 13379 az állomás előtti buszállón.

Aki ismer, az tudja, hogy én nem igazán elégszem meg az egy helyen való egyforma fotók készítgetésével. Miután körbe is lőttem mindent az állomásnál máris azon kattogtak a fogaskerekek, hogy akkor most merre tovább. Végül felugrottam egy véletlenszerűen kiválasztott helyis kis Solára, és megnéztem hova megy.

 Zeawas Vorarlberg (18)A Solaris végül a Messekreuzungnál kötött ki, itt pedig három helyi járat mellett akad helyközi is. Egyszóval jó kis helynek ígérkezett a kereszteződés és környéke.

Zeawas Vorarlberg (19)A körülbelül húsz darab Urbino 10-es mellett két Euro 6-os motorral szerelt C2-es is található a városban. Ezeket a RhombergBus üzemelteti, és ottjártamkor az 1-es vonalon körözött mindkét busz.

Zeawas Vorarlberg (20)Reggel óta be volt borulva az ég, csak idő kérdése volt, hogy mikor is kezd el esni az eső. Eleinte egy fa alá behúzódva nem volt még gond a fotózással, de aztán szépen lassan eljött már az a pillanat, amikor már az se nyújtott menedéket. 

Miután eső kezdte komolyan akadályoztatni a Messekreuzungnál való fotózást, egy kis időre bemenekültem az egyik plázába. Kis idő múltán aztán ott folytattam, ahol előtte abbahagytam.

 Zeawas Vorarlberg (22)BD 13261 érkezik Lustenau felől az 50-es vonalon. Ez egyébként hétköznapokon 30 percezik, ami egy elővárosi
vonal esetében elég jónak mondható. Ha pedig hozzátesszük még a Lustenau-i vasútállomáshoz közlekedő 52-es vonalat, amellyel hangolva már 15 perces napközbeni követést biztosítanak, akkor már tényleg nem lehet panaszra ok a járatsűrűséget illetően.

Zeawas Vorarlberg (21)Közben jöttek mentek a helyis autók is. Itt éppen egy iskolás járat kocsija látható.

Zeawas Vorarlberg (23)Itt pedig az egyik C2-es halad a vasútállomás felé.

Zeawas Vorarlberg (25)Zeawas Vorarlberg (24)Míg az 50-esen csak csuklós kocsikkal találkoztam, az 52-esen vegyesen voltak szóló és csuklós kocsik. A Messekreuzungnál egyébként befelé irányban rendszerint bevárják az indulási időt, ha esetleg néhány perccel a meghirdetett előtt érnének oda.

Kis idő múltán aztán ebből helyből is kezdett sok lenni, így úgy gondoltam ideje továbbállni. A következő 50-essel egy Euro 6-os C2 G fedélzetén így hát be is gurultam a vasúthoz.

 Zeawas Vorarlberg (26)Egy zsír új, Euro 6-os motorral szerelt Postbusos Intouro a Dornbirn-i vasútállomásnál.

Dornbirnból ennyi egyenlőre köszönöm szépen elég is, inkább irány a tartományi székhely, Bregenz.

 Zeawas Vorarlberg (27)Vorarlberg minden városában más-más színűek a helyi járatos buszok. Bregenzben például kékek.

Zeawas Vorarlberg (28)

Zeawas Vorarlberg (29)Az elővárosi buszok viszont az egész tartományban sárgák. Az alsó és felső szürke csík viszont már nincs a minden buszon rajta.

A vasútállomást itt is láttuk, ideje helyeket keresni, elsőként valami olyat, amit sok vonal érint. A közeli Römerstraße ennek a kritériumnak tökéletesen megfelelőnek bizonyult.

 Zeawas Vorarlberg (30)A lényeg, hogy az eső itt is elkezdett esni. Már meg se lepődök... :D

Zeawas Vorarlberg (31)Szerencsére betudtam húzódni egy társasház bejárata alá, így végül megúsztam viszonylag szárazon a dolgot. A Bregenzből kifelé közlekedő buszok fotózásához nem is kellett kimenni a tető alól.

Zeawas Vorarlberg (32)BD 13689 úton Dornbirn felé. A 20-as vonal kocsijai a Dornbirnba való érkezés után rögtön indulnak is tovább Lustenau felé az 50-es vagy az 52-es vonalon. 

Hamarosan erre a helyre is ráunam, így úgy gondoltam ideje tovább állni. Mivel az eső még mindig rendületlenül esett, ezért új fotóhely keresése helyett inkább visszamentem a vasúthoz, és úgy döntöttem, hogy ideje elnézni Németország, azon belül pedig Lindau felé. Hátha ott több sikerrel járok.

Lindau állomásáról kiérve aztán egy kissé másabb kép tárult elém, mint amire számítottam. Ausztria után az egésznek valahogy olyan volt a hangulata, mintha valahol az egykori vasfüggönytől keletre lennék, nem pedig 800 kilométerre nyugatra. Na mindegy, attól még buszt fotózni lehet. Vagy legalábbis lehetne, ha nem lett volna tök üres az állomás előtti buszálló. A menetrend a közeljövőben nem is kecsegtetett sok jóval, ezért inkább úgy döntöttem, teszek egy kört a belvárosban.

 Zeawas Vorarlberg (33)Városnézés közben sikerült belefutni ebbe a Fhosway LE-be a RegioBus Augsburgtól. Engem személy szerint zavar, hogy egyre elterjedtebbek ezek a szutykok a német nyelvterületen...

„Szép volt, idén többet nem jövök”, felkiáltással kis városnézés után vissza is mentem a vasúthoz, és a következő S-Bahnnal el is indultam vissza Bregenz felé. Eredetileg a kikötőig terveztem menni a vonatommal, hogy aztán meg tudjam örökíteni az onnan nem messze álló S 515-öst a Blagusstól, de az időközben elment. Így inkább gondoltam egy merészet, és Bregenzben átszálltam a St. Margarethen felé közlekedő Talentre. Vagyis irány Svájc, mert ott még úgy se voltam!

 Zeawas Vorarlberg (34)Hatrészes, SBB-s Stadler Kiss egy Wil felé közlekedő Regio Expresszel St. Margarethen állomásán. El bírnék viselni egy jó adag ilyet a hazai vaspályákon is. Bár reális esély nem nagyon van rá, mivel a MÁV szerint nem fér el az űrszelvényben. Inkább járnak 10 kocsis hugyosingával, mert az emeletes vonat az korszerűtlen és veszélyes...

Zeawas Vorarlberg (35)Egy Postauto-s Volvo 8700 LE érkezik a vasútállomáshoz a 224-es vonalról.


Zeawas Vorarlberg (36)Egy Lion's City a RheintalBustól, a Heerbrugg felé közlekedő 304-es vonalról.

Nagyjából félórányi tartózkodás után végül úgy döntöttem, hogy visszamegyek Ausztriába. Valami elmebeteg ötlet alapján viszont nem a Bregenz-Lustenau-Dornbirn háromszögben folytattam a fotózást, ahogy ezt minden épeszű kolléga tenné, hanem átmentem a tartománynak majdnem a túloldalára, Bludenzbe. Csak így utólag azt nem tudom már, hogy minek. Na mindegy...

 Zeawas Vorarlberg (37)Egy kisebb ugrás, és máris Bludenz vasútállomásánál vagyunk. Mint ahogy az a képen is látható, az itteni helyis buszok sötétzöldre vannak festve.

Zeawas Vorarlberg (38)A hegyi falvak felé itt is rendes helyközi kialakítású buszokkal közlekednek. A képen az Arlberg Express Linienverkehr GmbH egyik Mercedes Integrója látható.

Zeawas Vorarlberg (39)Kissé meglepett, hogy Bludenzben is van csuklós autó. Ráadásul a telepen több is állt belőlük.

Zeawas Vorarlberg (40)A Bludenz-i helyi járatos flotta egyébként kizárólag Postbusos faceliftes Citarókból áll.

Miután elfogytak a fotózni való járművek, szakítottam végre időt a Sommerticket megvásárlására, majd elindultam vissza Frastanz felé. A faluba érkezve aztán úgy döntöttem, hogy a fotózást aznapra már nem erőltetem tovább, hiába sütött ki a nap. Inkább kerestem valami kajáldát, illetve elindultam WiFi-t vadászni, hogy legalább az elkövetkező napok időjárás előrejelzését meg tudjam tekinteni. Utóbbit végül egy Bécs – Bregenz viszonylatú Railjeten sikerült megejteni, Feldkirch és Dornbirn között. :D

 

 

(folytatása következik…)

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://aaron-muvek.blog.hu/api/trackback/id/tr396541067

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása