Aaron-Művek

Járműfotózás és ezzel kapcsolatos fotótúrák bemutatása Közép-Európából.

Sommerticket 2014 – Leoben Surroundings, avagy végig a Mura mentén

AaronPeto 2015.04.24. 18:16

Aki esetleg játszott, vagy még mindig játszik a Microsoft Train Simulator című vasúti szimulátorral, és fogékony külföldi valós pályákra, akkor jó eséllyel találkozhatott a közel tíz évvel ezelőtt megjelent Leoben Surroundings fantázianevű alkotással. A pálya a Südbahn Stübing és Bruck an der Mur, a Murtalbahn Bruck an der Mur és Unzmarkt közötti szakaszát, illetve néhány környékbeli mellékvonalat dolgoz fel. Az alábbi utammal nagyjából ezt a térséget jártam be én is, szokás szerint buszfotózás céljából.

 Leoben (0)

Reggel a szokásos volt a kotta: Győrből start a reggeli Zürich felé közlekedő Railjettel, amiről Meidlingben szálltam át egy Graz felé közlekedő vonatra. Ezúttal az ÖBB töketlenkedése miatt necces volt az átszállás, de egy gyors reggeli tornának köszönhetően végül sikerült átugranom az 555-ös számú Railjetre. Ezzel Bruck an der Mur állomásig folytattam utamat, ahol ismételten várt rám egy átszállás, ezúttal egy személyvonatra, ami hálistennek Talenttel volt kiadva. Ezzel a röpke 4.5 órás útból már csak egy óra várt rám, és meg is érkeztem az utam első célállomására, Judenburgba.

 Leoben (1)Egy kis vasút kezdésnek, ha már egyszer pont bent állt az állomáson.

Judenburg egy kicsit több mint 9.000 fős lakossággal büszkélkedő kisváros, amely a Mura partján, az Aichfeld medence nyugati szélén fekszik. A város és az Aichfeld medence többi településének kiszolgálását 1996 óta Regionalbus Aichfeld márkanév alatt egy közös rendszerbe szervezve végzi a Postbus, a tartomány közlekedési szövetsége, a Verbund Linie megrendelése alapján. A vonalakon három-ajtós, helyi járatos kialakítású járművek közlekednek, hétköznap általában félórás időközönként, ami a fonódó szakaszoknak köszönhetően a legtöbb helyen 15 percre sűrűsödik.

 Leoben (2)Érkezik a helyi selejtsor, Judenburg Strettweg megállóhoz a 2-es vonalról. Ez a vonal Fohnsdorfot köti össze Judenburggal.

Leoben (3)Az aktuális ellenirányú 1-es járaton a BD 14062 érkezik. Az 1-es a hálózat leghosszabb vonala, ez Zeltweg érintésével Knittelfeldig közlekedik.

A vasútállomás környékén kanyargó Gußstahlverkstraßen a helyi járatokon kívül más nem nagyon közlekedik, ezért gondoltam felmegyek a belvárosba kicsit körülnézni.

 Leoben (4)Útközben bele botlottam a helyi Citybus-ba is, amin ez a kis Kutsentis dolgozik. A vonal városon belüli szakasza a normál közlekedési szövetséges jegyeknél egy jóval olcsóbb, egy útra érvényes tikettel is igénybe vehető.

Leoben (5)A fővonalak harmadik jellemző típusa, avagy egy Mercedes Citaro a Herrengasseről.

A belvárosban tekeregve véletlenül sikerült rátalálnom a helyi buszállomásra, de a közeljövőben nem volt várható egy helyközi járat sem. A Citybus járművén kívül más nem is állt itt, így jobbnak láttam visszamenni az acélmű környékére, mert ott legalább a fővonal mindkét iránya jól lőhető volt.

 Leoben (6)

Leoben (7)A Gußstahlwerkstraße és az Europa-Straße kereszteződése a város talán legjobb fotóhelye, már csak azért is, mert a két irány nagyjából egymást felezve érkezik. Igaz, két busz között még így is van lehetőség egy rövidebb könyv megírására. :D

Repül az idő, el is érkezett a hazaindulás ideje. :D Jó, ez csak annyira igaz, hogy Judenburgból már visszafelé indultam el, de volt még három úticélom betervezve a napra. Például a közeli, 11.000 lakosú Knittelfeld.

Leoben (8)A fővonalak keleti vége a Knittelfeld-i Postbus garázs. A képen is innen startol a BD 13840 című MAN Lion's City, hogy megkezdje útját a 3-as vonal mentén Fohnsdorfba.

Az állomás környéki fotózás szerintem még mindig túlságosan snassz, ezért gondoltam szétnézek a városban, és keresek valami fotóhelyet a fővonal mentén. Na, ez olyannyira jól ment, hogy sikeresen el is hagytam a buszok útvonalát, ezáltal lemaradva mindkét irány egy-egy indulásáról/érkezéséről. De sebaj, végül itt is megtaláltam az ürességtől kongó helyi buszállomást.

 Leoben (9)Stájerország kevésbé sűrűn lakott részein, vagyis a tartomány nagy részén tanszünetben még hétköznapokon is eléggé alibi jellegű a helyközi buszközlekedés. Nem csoda hát, hogy a már harmadszorra elém kerülő BD 14062-n kívül mással nem is találkoztam itt.

Leoben (10)BD 12711 és a 3-as vonal esete a Marktgassen.

Knittelfeldet is láttuk, de irány tovább! Az állomásra érve örömmel konstatáltam, hogy perceken belül érkezik egy Bécs felé közlekedő Railjet, így a következő kinézett helyszínt, Leobent ezzel közelítettem meg.

 Leoben (11)Ez már Leoben, egy vérbeli Postbusos elővárosi Lion's Regióval.

Leoben a maga 25.000 lakosával Stájerország második legnépesebb városa, és nem mellesleg itt készítik az egyik külvárosban a Gösser-t is. De nem sörgyárlátogatásra érkeztem ide (talán majd egyszer), így érkezés után inkább a belváros felé indultam. Nem titkolt célom a helyi buszvégállomás felkutatása volt, ami a három évvel korábbi látogatásomkor itt is kimaradt.

 Leoben (12)A délutáni órákban kitűnő hátteret ad a Mura felett átkelő buszoknak az evangélikus templom épülete.

Leoben (13)Ez már a belváros főútja, a Franz-Josef-Straße, egy MVG-s ős Citaróval. Leobenben egyébként a helyi járatokat betűvel jelölik.

Leobenben igazi buszállomásnak nevezhető objektum nincs, helyette a Leoben City Shopping (LCS) elnevezésű bevásárló komplexum körüli megállókból indulnak a járatok.

 Leoben (14)Bevetésre váró Postbus verdák a Roseggerstraßeről.

Leoben (15)A város helyi járatait elsősorban a Stadtwerke Leoben üzemelteti, a flotta nagy részét ilyen kétajtós MAN Lion's City-k alkotják.

Leoben (16)Néhány vonalon a Kapfenbergben székelő MVG is jelen van, akik többek között Rába Volvo 8900-asokat is üzemeltetnek.

Egy eresztés megvárása elég is volt, a ki-a-Franz-az-a-Josef-Straße valahogy szimpatikusabbnak tűnt a fotózás szempontjából.

 Leoben (17)A 49-es számú Lion's City, amelyen oldalára még mindig ugyanazon reklám volt felnyalva tavaly nyáron, mint amivel 2011-ben fotóztam.

Sokat mondjuk nem időztem már itt, mivel szerettem volna még egy keveset Bruck an der Mur-ban is fotózni, így hát visszasétáltam a vasúthoz. Ekkor már javában zajlott a délutáni csúcsidőszak, és az ÖBB-t ismerve nem sok jóra számítottam. Ahogy az várható volt, a Bruck felé közlekedő személyvonatot nagyjából egy motorvonatnyi utas várta, és nem meglepő módon az Unzmarkt felől beeső szóló Talent elég jó kihasználtsággal érkezett meg. Tömegnyomor ugyan nem, de álló utas bőven volt a vonaton, ami véleményem szerint egy kicsit gáz…

Bruckban kb. egy óra állt rendelkezésemre, ami alatt letáboroztam az állomáshoz bevezető út mellé, és bíztam a legjobbakban.

 Leoben (18)Kezdjük a sort itt is egy falujárós Lion's Regioval.

Leoben (19)Öröm és boldogság, volt kint a Kapfenberg és Bruck közötti helyis fővonalakon hosszú autó...

Leoben (20)...de az általam látott indulások nagyjából felén most is szóló buszok közlekedtek, mint például az MVG hibrid 7900-asa. Nem elég, hogy pár éve 10-15 percről átlag 20 percre ritkították a járatokat, még a kiöregedett 3-tengelyes buszaikat is normál szóló kocsikra cserélték. Hiába, Ausztriában sincs mindenhol kolbászból a kerítés... 

 

Az az egy óra gyorsan elszaladt, lassan érkezett a grazi útjaimon már jól bevált Railjet 751-es. Ezzel Bécsig utaztam, ahonnan a már szintén bejáratott pomogyi és győri REX-ek kombinációját választva jutottam haza Győrbe.

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://aaron-muvek.blog.hu/api/trackback/id/tr987395564

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása