Aaron-Művek

Járműfotózás és ezzel kapcsolatos fotótúrák bemutatása Közép-Európából.

Síbuszok Salzburg tartományban – III. rész

AaronPeto 2019.05.08. 17:40

Mire kitavaszodott, sőt, lassan-lassan a nyár is megérkezik, addigra el is érkeztem a 2018-as síbuszos túrát elbeszélő sorozat végére. Az utolsó részbe a maradék két nap története már együtt kerül be. Először többek közt a Gasteinertal közlekedéséről esik néhány szó, majd pedig hazafelé vesszük az irányt.

SB183 (0)

Mielőtt azonban megindulnánk a Gasteinertal felé, nézzük meg a szállásunknak otthont adó Alpendorf síbusz közlekedését. A St. Johann im Pongau-hoz tartozó település alján, egymás mellett van az összes felvonó és a sípályák vége, így a településen belül csak igénybejelentés esetén közlekedik síbusz. A környező településekről, illetve St. Johann belvárosából már több vonal is van. Míg a városközpontot az Alpendorf-al összekötő 1-es vonal különböző követési időkkel, és mindig csak az erősebb irányba ugyan, de egész nap jár, addig a többi vonal jellemzően csak a reggeli/délelőtti beszállításkor, illetve a délutáni/esti kiszállításkor közlekedik.

SB183 (1)

Reggeli után a falu alján megvártuk a beszállítást. Ez a Crossway itt már visszafelé indult.

SB183 (2)Jellemzően egyébként alacsonypadlós, elővárosi kialakítású járművek járnak az itteni vonalakon is. 

Schwarzach im Pongau érintésével a Goldegg felé vezető út mentén tanyáztunk le legközelebb. Goldegg egy kis hegyi falucska, egy-két rövidebb sípályával. Ezek méreteiből adódóan itt saját síbusz üzem nincs, viszont Alpendorf felé illetve felől napi háromszor fordul egy busz. Emellett nem ritkán az itteni pályákon tanítják a környékbeli iskolák a helyi gyerekeket síelni, így akár egy-egy különjárattal is össze lehet futni.

SB183 (3)

Ezzel a IV-es Urbino-val pont szerencsénk is volt különjárat ügyileg. Igencsak szomorúak voltunk miatta…

SB183 (4)Az Alpendorf-i vonalon ez a klasszikus, Sandquarz fantázianveű Postbusos festést magán viselő Lion's City jött.

A napi itiner idáig tartott, a Gasteinertal tekintetében ugyanis a majd lesz valahogy elvet vallottuk. A völgybe érkezve rögtön célba vettük az első útba eső sífelvonó, a Gipfelbahn parkolóját. Az időzítés tökéletes, borítás után pont indult is innen két nagy busz, meg a falun belül köröző „zöldséges” Sprinter.

 SB183 (5)Míg a tartományi főváros környékén rengeteg a három tengelyes helyközi autóbusz, a Gasteinertal környékén már nem nevezhető jellemzőnek. A nap folyamán többet nem is találkoztunk a kocsival.

A menetrend a közeljövőre nem sok bíztatót mutatott, így már mentünk is tovább Bad Hofgastein felé. A város vasútállomása Dorfgastein felől érkezve rögtön a település elején található, ahová azzal a nem titkolt szándékkal fordultunk be, hogy megnézzük, mikor indul a helyi járat. Pechünkre pont szembetalálkoztunk vele az egyébként mindössze 300 méteres bekötő úton. Mivel óránként jár, így volt egy kis időnk körülnézni, feltérképezni a város nyújtotta lehetőségeket. A déli nagy parkolónál aztán úgy döntöttünk megvárjuk, közben pedig a „Citybus Süd” viszonylaton dolgozó kocsit is meg tudjuk örökíteni. El is foglaltuk a napos ajtós lőállást, a busz időre meg is érkezett, arra viszont már nem számítottunk, hogy bemegy a parkolóba megfordulni. Ebből tanulva a fél órával később esedékes következő járatot már a parkolón belül vártuk, de csak miután elment a normál helyi járat.

 SB183 (6)Az 558-as számú, egész évben közlekedő helyis vonalon ez a Postbusos Mercedes Citaro C2K a fordakocsi.

SB183 (7)Nem sokkal később a várva várt Güleryüz is megérkezett. A kocsi egy társával együtt az egyik helyi taxiválallat, a Taxi Rudigier tulajdona.

Néhány szó a Gasteinertal téli tömegközlekedéséről. Ugyan a völgyben végig fut egy vasútvonal, a Tauernbahn északi rámpájának képében, azon személyszállító vonat csak a Salzburg és Villach/Klagenfurt között közlekedő, kétóránkénti EC-ket és Railjeteket takarja, így a buszok jelentik a völgy tömegközlekedésének az alapját. A gerincvonal az 550-es számú, Schwarzach-tól Dorfgastein, Bad Hofgastein és Bad Gastein érintésével Sportgastein-ig közlekedő viszonylat. Ehhez csatlakoznak még a nagyobb településeken belül közlekedő, illetve a kisebb falvak, vagy annak nevezett házcsoportok felé közlekedő viszonylatok. A hálózat legforgalmasabb pontja a Bad Hofgastein szélén található Schlossalmbahn alsó állomása mellett épült buszpályaudvar, mely a túránk következő állomása.

 SB183 (8)A Gasteinertal legjellemzőbb járművei a Postbus MAN Lion's City-k. 2017-ben összesen 10 ilyen kocsit szereztek be az itteni vonalhálózatra.

SB183 (9)Ha már Lion's City: minden télen van néhány német vendégművész a Gasteinertal-ban. Tavalyi évben két darab Verkehrsrot MAN Lion's City Ü-t dobott be a közösbe a DB tulajdonú Oberbayernbus.

SB183 (10)Ekkoriban két newUrbino közlekedett Salzburg tartományban. A képen szereplő példányról korábban úgy tudtam, hogy Reitdorf-ban telephelyezik, egyszer még láttam is bent a telepen, így kissé meglepődtem, mikor Bad Hofgastein-ben egyszercsak befordult a buszpályaudvarra.

SB183 (11)A Postbus az elmúlt néhány évben elég nagy mennyiségben kezdte el vásárolni az Iveco-kat. Ha minden igaz, akkor idén (2019) nyárra a számuk már a 700 darabot is el fogja érni a cégnél.

A következő megállóhely: Bad Gastein, ahol a vasútállomás közelében táborozunk le. Pechünkre pont lecsúsztunk az egyik, csak itt közlekedő, és egyébként meglehetősen ritkán járó viszonylat aktuális indulásáról, így csak a már Bad Hofgastein-ben nagyjából végig fotózott 550-es és 565-os vonalak járműveivel tudtunk újra találkozni.

 SB183 (12)Napi maszek eme cseh S 517 HD személyében. Hazudtam, mikor azt írtam, hogy csak eddig látott buszokkal találkoztunk.

SB183 (13)Téli időszakban egy kocsival az Albus is jelen van a környéken.

Rövidesen elindultunk visszafelé. A Schlossalmbahn felé közelítve kimatekoztuk, hogy az egyik Bad Hofgastein-en belül közlekedő viszonylat kocsijával még nem találkoztunk az objektívjeink előtt, így tettünk egy próbát ennek a megörökítésére. A bejárat kicsit más szögből ugyan, mint korábban, de még mindig tökéletesnek bizonyult, már csak a mögöttünk lévő hegy árnyékától tartottunk egy kissé.

 SB183 (14)A még árnyék nélküli fotó reménye kb. két perccel a busz érkezése előtt halt el. A háromajtós MAN Lion's City M viszont elég ritka errefelé.

A Gasteinertal bejárásával a napi program itt véget is ért, következzék a hazaút napjának érdemi része.

Reggeli után elsőként Großarl-t vettük célba. Az azonos nevű völgynek ez a legnagyobb, és egyben egyetlen valamirevaló települése. Télen a nap dél körüli időszakát leszámítva itt is közlekedik néhány síbusz viszonylat. A buszos vonalak közül a jármű szempontjából a település „központjában” 15 percenként egy kört megtevő 1-es viszonylat a legérdekesebb, amelyen a helyi önkormányzat CNG üzemű autóbuszt követel meg a szolgáltatótól.

 SB183 (15)A napot egy korábbi Black Friday akció keretében vásárolt Mercedes Travego-val indítjuk.

SB183 (16)Azt a bizonyos néhány sorral feljebb emlegetett CNG-s buszt az Albus közlekedteti.

SB183 (17)Reggel úgy néz ki Großarl síbusz közlekedése, hogy a környékről utasokkal tele bejönnek a buszok, majd üresen, "rezsiben" mennek vissza ki a következő körre. Egy ilyen rezsimenet látható itt is, ezzel az eredetileg a Vorrarlberg-i Lech-ben közlekedett Citaróval.

További, említésre mindenképpen érdemes érdekesség a faluban egy traktor mögé akasztott fedett, utas szállító pótkocsis járműszerelvény, melyet a településen tartózkodva többször is láttunk mozogni, de fotózni sajnos nem tudtuk.

Großarl település egyébként egy kisebb völgy, az Ellmautal kezdete is. A völgyben található „falvakat” a Großarl-ból induló 541-es viszonylat szolgálja ki, melyen a Postbus alvállalkozójaként egy helyi taxi társaság busza közlekedik.

 SB183 (18)A Taxi Aigner Lion's City M-je Lammwirt "elágazás" megállóhelynél. Árnyékok tekintetében nem volt szerencsénk a rövid Lion's City-kkel.

Großarl után elindultunk visszafelé, a légvonalban nem, közúton viszont kissé messzebb lévő Flachau felé. Még az első nap ugyanis kimaradt a településen belüli helyi járatok fotózása, amit így a hazaúton igyekeztünk pótolni.

 SB183 (19)A két Flachau-i, reggel és délután 10, a köztes időben pedig 15 percenként közlekedő járaton az Albus és a helyi Huber Reisen szolgáltat. Utóbbi holland eredetű Mercedes Citaro LE-kkel járt ekkoriban.

SB183 (20)Az Albus dízel Lion's City-kkel közlekedett. A reklám alatt a zöld csíkok a cég új arculatához tartoznak.

SB183 (21)A Flachau és Flachauwinkl között közelkedő viszonylat az alapból órás ütemű helyközi viszonylatot sűríti. Ezen mikor ottjártunk egy olyan Postbusos Lion's City L járt, amely a pályafutását Bécsben, a Dr. Richard kötelékében kezdte.

Ugyancsak még egy, az első napon elszalasztott fotótéma volt a következő kiszemeltünk, mely nem más, mint a már Stájerország területén található Reiteralm-hoz közlekedő síbusz megörökítése. Véletlenül egyébként pont ugyanazon érkezésre sikerült a helyszínre érkeznünk, amiről az odaút során kb. két perccel sikerült lemaradni.

 SB183 (22)Ex. Postbusos Setra S 315 NF a Habersatter Reisen-től. Azt azért sajnálom, hogy még Postbusosként teljesen kimaradtak nekem ezek a kocsik.

A következő, és egyben utolsó állomásunk Schladming, a városba pont a délutáni csúcs közepére sikerült megérkeznünk. A „buszpályaudvar” környékén folytattuk a tevékenységet, ahol volt minden: iskolabusz, normál helyi járat, síbuszok, és néhány helyközi járat, melyek közül íme néhány, a teljesség igénye nélkül:

SB183 (23)Itt éppen iskolabuszként funkcionáló faceliftes Citaro Schladming központjából.

SB183 (24)Schladmingban is közlekedik a téli időszakban néhány Németországból érkezett kölcsön busz. A Passau-i Eichberger Reisen az elmúlt években három Iveco Crossway LE-t helyezett át ide a téli időszakra.

SB183 (25)Iskolabusz, amelyen nem okoz problémát a sílécek és snowboard deszkák szállítása. Schladming környékén szinte minden helyközi forgalomban közelkedő buszon jelen van ez a megoldás.

SB183 (26)Zárásként még egy Crossway LE. A rajta szereplő busz az 1000. Postbusos találatom.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aaron-muvek.blog.hu/api/trackback/id/tr4514814822

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása